Monday, August 31, 2009

alamanda

alamanda

semalam pergi sepeti yang tertera di atas. & jumpa mereka;
  • kak amee
  • kak athi
  • teacher muna
  • teacher hazidah

Saturday, August 29, 2009

Anda berbuka dengan kurma apa? Sila semak!

 
Berbuka dengan kurma Israel!
Jangan sesekali.
Ada dakwaan Tesco menjual kurma dari Israel?
Klik sini.

Wednesday, August 26, 2009

huh,














D'you know what is this?
Yes! Of couse you knew it, since it've been sooo famous lately.
Well, yes, her popularity have been soooo *&^%# now...

Tuesday, August 25, 2009

kaki ku ke KL lagi!

Kaki Ku Ke KL Lagi!~



















Seawal jam 7 pagi, kami sudah tiba di LRT Star Bukit Jalil.
Dan kami tiba di destinasi kami, Masjid Jamek!
Tapi, disebabkan kedai tak bukak lagi, so kami smabung jalan lagi,
naik LRT Putra, sampai KLCC....

Bila tiba je kat KLCC, pergh... Bau makanan serta-merta menusuk hidungku dari segenap sudut.
Ish! Tak boleh jadi ni! Lalu aku pun segera menekap mukaku ala-ala memakai mask (mesti ramai ingat aku buat cenggini sebab wabak tu, tapi hehehehe, hakikatnya tidaaaakkkk!!!)
















Di KLCC:
  • Kami jalan sampai hujung, nak pergi pesta buku kononnya. (Mak kata buku popular Melayu di situ ada hampir 49%, dan selebihnya buku Cina...)
  • Tapi sayang 1000x sayang, jam baru menunjukkan pukul 9 pagi.
  • Kami duduk di Taman KLCC. Nasib baik aku bawa buku novel yang berjudul The Graveyard Book, jadi aku pun bacalah buku tu tepi kolam. (Tapi tak berapa khusyu' sebab ada pekerja KLCC ala-ala makcik Nisda Teguh tu tengah bersihkan kolam.. ) Diorang pun keluarkan buku diorang gak..
  • Disebabkan mak aku kebosanan, dia ajak jejalan sekitar KLCC..
  • Tak jadi pergi Pesta Buku (sebab bosan tungggu buka pukul 10), kami beralih destinasi ke Galeri Petronas nun di tingkat tiga tuh.
Jadi macam tulah ceritanya, sebaik Galeri tu buka je, kiteorang terus masuk.. Mendaftar. Sekarang, Aku hasut korang 'Pergilah Galeri Petronas tuh!!~' Hehe, a brief disc. bout that Gallery:

             CHANGING PHASES
Meraikan sejarah moden Malaysia menerusi karya tampak himpunan Seni Petronas 
07.08.2009-18.09.2009
Berakhirnya zaman kegemilangan kolonial British 1957 telah  mendorong para pelukis memperkasakan bentuk seni mereka. Dari kalangan angkatan peukis pasca merdeka yang berpendidikan seni formal dari Barat, ramai mendambakan lalu sedang mencari referensi identiti masing-masing.
Begitulah bermulanya bagai.mana Latiff Mohidin yang berpendidikan dari Jerman mengkaji warisan Asia Tenggaranya, di mana beliau mengupas dongengan juga untuk khalayak kini mengenali wilayah yang dahulunya di kenal rapat.
Menerusi Karya Siri Fornasi, Joseph Tan mengimbangi rangka estetika yang mana seni kontemporari Malaysia berkembang. Manakala Khoo Sui Hoe yang berpendidikan dari Akademi Seni Nanyang, Singapura telah menggabungka dua bentuk iaitu landskap dan figura, di mana ia menyerlahkan nilai intrinsik manusia dengan alam yang membolehkan Khoo Sui Hoe menyepadukan kedua subjeknya dalam bentuk komposisi yang hingga kini masih relevan.
 Mad Anuar pula, sebagai pengukir yang berjati-diri Melayu membolehkan beliau menninjau nilai seni budayanya. Semangat yang berbaur dengan kejiwaan saling berkaitan dengan perkembangan masyarakat moden. Di peringkat yang lai pula, pelukis seperti Choong Kam Kaw kembali melihat usu-asal kecinaanya.

Untuk memperluaskan lagi perhubungannya dengan pusaka warisan, Awang Damit telah melibatkan dirinya dalam ekspresionisme abstrak serta mengaitkan nilai Islam dalam pengkaryaanya.
Walaupun perlambangan Islam telah diterap dalam ekspresi-ekspresi kontemporari, namun Zulkifli Yusof dan Jailani Abu Hasan lebih memperluaskan observasi masing-masing mengenai nilai dan amalan seharian.
Teknologi menjana dunia tanpa sekatan dan pengaliran informasi yang berterusan telah membuka ruang dan pengungkapan seni yang baru, sapertimana karya Roslisham Ismail dan Simry Gill. Dengan kosa kata artistik berbeza berkemungkinan karya Yau Bee Ling dan Ivan Lam membicarakan keresah-gelisahan tentang fenomena gelora dunia yang dihadapi masyarakat kini.
Sememangnya kebangkitan nilai tradisi dan kenangan masa lalu telah menyerlahkan makna baru mengenai semngat kebangsaan. Justeru pameran ini menutarakan kewujudan falsafah serta pengalaman sosial yang saling berkait rapat lagi sejajar di samping memaparkan pengalaman kolektif rakyat Malaysia. Sekian,


Hehe, jadi habis bercerita mengenai itu.
Jadi, anda mesti tahu, inilah item wajib setiap kali kami pergi KualaLumpur:
1.  Pergi KLCC, oh Galeri Petronas, IMU!
2.  Paling best, beli macam-macam barang seni kat Kedai Galeri Petronas.
2.  Pergi kedai-kedai KLCC uh, beli laahh bende pape.
3.  Pergi beli baju kat satu kedai kat Jalan TAR yang bagi plastik warna merah tulis OSKA.

Hehe, again, for my trip this time, we still doin' that routine.. What I do found interesting there is, Malaysia
got sooo many races huh? baru perasan. Mamat with the punk hair, botak hair, blonde hair, pergh... & minah also got theirs; long hair,messy hair, short hair, helmet type one, & others with hijab; style yuna, waheeda wardina, style ekin, tudung labuh, tudung iran dua lapis, lilit, bidang 40, 50, 60... etc..dll.. Pergh, there's too many! Yet, I found that KLCC isnt like Malaysia itself. Different, I feel like I'm in overseas!!!!! Ohohoho~
OK, continue... Masa kami jalan-jalan kat Jalan TAR tuh, pergh! Memang penat, rasa cam kaki nak tercabbooot!!
Tapi tak pe, umat Islam sepatutnya kuat, & sememangnya kuat! Jadi kami teruskan berjalan.

Dalam perjalanan balik, huh, aku nampak orang tak puasa, dalam satu restoran Melayu (sepatutnya restoran tuh tutup, tapi entah nape dia buka lak!). Kecewa~! Dahlah laki yang makan terang-terangan tuh pakai kopiah. Astaghfirullah, entahlah.. Mungkin dia musafir agaknya.
Pukul 3, aku sampai rumah. Syukur alHamdulilah~~

Monday, August 24, 2009

~Third Ramadhan Dua
Bismillah
[click for larger image]
supplication







Ya Allah, on this day, grant me wisdom and awareness, keep me away from foolishness and pretention, grant me a share in every blessing You send down, by You generosity, O the most Generous..


today is ramadhan, & so did yesterday.

~today is ramadhan, & so did yesterday.

Islam wants a Muslim to be healthy, clean, alert, agile and energetic.
& that's 1 of the reasons why we are fasting todays..
(I'm not sooo goood in this. so, do link here.u can read more&more. cool)
 >>>"Fast to be healthy," had said the Holy Prophet (S.A.W.). 
Fasting has been found to be an effective treatment for psychological and
emotional disorders which helps a person to firm up his will,
cultivate and refine his taste and manners, strengthen his conviction
of doing good, avoid controversy, petulance and rashness,
which all contribute towards a sane and healthy personality. 
Erm, in addition to be a healthy personality, we ourselves actually are
preparing in two features, according to Holy Quran: mental and practical.
We can say these are like the wings of a bird on which man flies through
the heavenly space of spirituality in the month of Ramadan.
And when we observe Fasting, here is something that happens:
  1. I feel hungry -> My mind says "I am Fasting" suddenly I REMEMBER MY LORD because I am Fasting for Him!
  2. I feel thirsty -> My mind says "I am Fasting" suddenly I REMEMBER MY LORD.
  3. I think something NEGATIVE my mind says "I am Fasting" suddenly I REMEMBER MY LORD because I am Fasting for Him!
  4. Fasting helps us to become 'Conscious of God', He is watching us! Beware!
So, do something ya akhowat wa ikhwan!!! Let us spread islam, which leads to Al-Jannah.
I dunno how this work up, but I know I didn't have to rang the big bell or etc.
We move on, talking about today.
Hmmm, today is slightly different from yesterday.
Yesterday, 
we did solah Subuh prayer at Surau al-Munir,
then we heard tazkirah, 
(Idk whose voice is it.. well, we're behind the curtain!)
gone back with atuk,
atuk is at home, wargh! bahagianya~~ 
when evening comes, I went UM,
"kakak nak buka puasa kat rumah laa."
as I kept that word in my head, I ask
abah to fetch my eldest-sister there.
When my eldest sister was there beside me,
in the car safely,
abah sent us to a small bazaar near the mubarak shop,
since it' too crowded, 
so abah park the car verrryyy faaaarrrr awwaaayyyy from the bazar.
never mind, i said:
I still young, yet stroong enoough,
in addition to that, I'm too excited to see just a bazzaar's phenomena actually!
(haha, broken-english worked up too well huh?)
after almost half an hour walking & walking through the crowd in that bazaar,
finally, we arrived back to abah's car.

 hehe, but oooh, pity them.
actually, we buy NOTHINgg!
(huh! Most of the kuih had sold out, & the residue left was the one which had been seriously rotten, undelicious & ugly!)
except an only-10ringgit-&simple-yellow-turqoise-slipper, which again belongs to my eldest-sister,
when we arrived home, (now my uncle was about too break fast with us,)
IDK why, but they faces seems like waitin for our kuih-muih that they tought we bought..
"hehe, maaf, Cuma ada kuih ini sahaja!"said my eldest-sister while showing her slipper in front of them.. "takpe, kalau dah lapar, selipar pun bolehlah."answers given.
& then maghrib comes,
we heard azan,
then we break our fast,
& performed religious obligations again...
so, that was yesterday.
then today,
I do fasting like yesterday, but we're did many
indoors activity today than yesterday.
In the afternoon, I went into the small jungle at the back of house,
for helping my brother,
He did 'kapak'-ing all those trees, which actually was a habitat of the jungle ape community!
Then we had the mosquitoes attacks! 
& Yeah, fortunately, i've been provided with a

           Shieldtox aerosol (free 15%)
   Shieldtox formulas kills mosquitoes effectively

Then we had another attack, the Kerengga's Attacks!
Unfortunately, I didn't have anything to protect ourselves, 
so I'm using my hands!, all I did was
killing them, (hoho, with my own hand?? I don't believe it! Waaaaahhhh~)
Yes, we did it, I did it!
It's soo hot there, maybe I'll be deadly tired if I did done all those 'kapak-ing'& 'tebang-ing' stuff.
Then we get in the house again,
& then I sit in front of the pc.
& then I keep pushing, clicking, touching the keyboard until now,
I realised that;
actually I am writtting my post now.
hehehe

so, today, 
still again i'm fasting!
Yes! Well, according to Prophet Muhammad, 
I am towards the healthy personality~~

puasa seperti biasa....
yakni menahan diri
iri daripada makan dan minum serta melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa.
puasadanpuasa.
..
(goin' mad.)
 I think that's all. & ouh, we have 28 days left! Then we raya, ouh lalala~
*[The daily ramadhan duas will be post soon, insyaAllah..]




Friday, August 21, 2009

dugaannya.

~dugaannya.

Obvious, soo obvious.
the time have been a bit in chaos lately, knew i'm shouldn't happy with that.
today,
everything seems just fine,
until the moment,
when the silence speak..


yet,I've got shocked,
oh & I know so do you.
and yes, whatever it is,
for sure.
God are giving us challenges,
in other word we're confronting challenges,
remember,
do your job, devotion.

do pray for them.
and lastly. i'm in quarantine.

Sunday, August 16, 2009

farewell again,

ok, i'm goin back 2 my hostel. So, erm, gbye for now, Oh ya, the latest news;
about  the so-called-desease-H1N1, 3 from 5 malaysians got high risk enough to
get this influenza. See?

It's going sooo seriously now.. so, take precaution! Prevent is better than cure, yeah I believe that.
& oh, once I read in Almanac, this is what I found;

       WORLD WIDE ADHERENT OF ALL RELIGIONS, MID2008

Christians                              33.4%
      Affiliated                         31.6%
          Roman Catholic          16.7%
Muslims                                21.2%
to be continue...

oh no, abah had called me. ok, gotta go. I;ll upgrade this post soon, k?
salam

Friday, August 14, 2009

i hope it wasn't too late yet,

 Selsema babi (nama  manja)
Ha Wahid Nun Wahid (kata U. Azani)
Horlick 1 Nescafe 1 (kata kwn abg)
HI And I (entah?)

Assalamualaikum. Pasti, umumnya semua maklum, benda-benda di atas ni merupakan nama-nama lain yang semuanya merujuk kepada satu wabak yang sudah semakin membusung bernanah di kalangan penghuni dunia sekarang iaitu Influenza A H1N1.

Namun, masih ramai di kalangan kita memandang wabak ini sebagai wabak yang tidak cukup serius lagi. Ya, mungkin ia hanya wabak demam, selsema, batuk, sakit tekak sahaja, namun kemuncaknya, ia membawa kepada kematian!

Sedar tak sedar, angka kematian di Malaysia begitu mendadak meningkat, hingga kini hampir mencecah 50 0rang mangsa! Sedangkan di Amerika, angka kematian mereka baru mencecah 12 orang, sedangkan lagi mereka yang terlebih dahulu menerima wabak ini. Huh? Biar betul?! Tak percaya?

Namun inilah hakikatnya, yang harus kita terima. Analisa, analisa. Kita lihat perbandingan pertama, penerimaan masyarakat terhadap jangkitan wabak ini. Betul, rakyat kita masih ramai yang masih berada di tahap 'kurang peka'. Bak kata seorang pensyarah UM(melalui kakak saya), kalau kita jejakkan kaki ke UK (*saya sudah tukar, dahulu Amerika. Silap.) sekarang ni, semua penduduk kat sana sudah memakai topeng (mask) malah sangat menitikberatkan langkah-langkah untuk mengelakkan jangkitan ini.

Itulah salah satu faktornya, mungkin juga faktor terbesar mengapa angka kematian di sini begitu cepat membiak berbanding negara lain. Jadi natijah.. Natijah? Ya, natijahnya, ambil perhatian terhadap perkara ini. Kebersihan harus diutamakan.

Usaha, doa, dan tawakkaltu alallah~ Setiap yang terjadi bukan di dalam genggaman kita.~

pada suatu hari,

Akibat kejengkelan tindakan sahabatnya, seorang gadis terjatuh. Lalu gadis itu menangis kesakitan, baik luaran mahupun dalaman. Namun selepas itu, dia bangkit semula, dengan azam yang baru, dengan pertolongan dari-Nya. Satu sebab mengapa saya menulisnya di sini;

kerana ia berlaku hari ini.

Wednesday, August 12, 2009

future.

(pos kali ini ditulis sepenuhnya dalam Bahasa Melayu, jadi maaflah kerana bahasanya terasa janggal sedikit.)


saat berlalu menjadi minit, dan beganti jam. Sedar tak sedar, jam berganti hari, hari berganti minggu, minggu berganti bulan, dan bulan berganti tahun, dan rupa-rupanya sudah 14 tahun saya menetap di bumi ini!

Dan sepanjang tempoh itu, banyak benda baru yang saya pelajari hari demi hari. Dan semua itu-lah yang menetapkan saya untuk terus teguh berdiri untuk hidup, kerana memang saya bercita-cita untuk menjadi seorang yang berguna kelak, baik di dunia mahupun akhirat nanti.

Dalam proses ini, ada banyak perkara yang begitu mengagumkan saya. Faisal Tehrani misalnya,beliau saya kira merupakan seorang penulis yang begitu berfikiran luas dan imaginatif, juga merupakan Penerima Anugerah Seni Negara 2006. Pernah beberapa kali saya bertemu Faisal secara lansung, yang terbaru di Pesta Buku PWTC. Personalitinya sahaja sudah menceitakan, bahawa dia mempunyai minda luarbiasa yang lansung berbeza degan masyarakat sekelilingnya, dan saya anggar, perihal agama juga tidak pernah ditinggalkannya. Dan perkara sebeginilah yang membuatkan saya amat menghormati penulis seperti beliau di abad ini. Membaca hasil karyanya sahaja mampu membuatkan saya pening kepala. Namun saya tahu, ia membawa sejuta makna tersirat yang adakalanya kita lansung tidak pernah terfikir!

Ramai, begitu ramai manusia era ini yang sudah terleka ke alam hiburan tanpa destinasi entah ke mana. Jadi, saya percaya; Orang yang berjaya ialah orang yang berjaya melawan arus. Tapi bukan maksudnya menongkah arus untuk bersama ajaran-ajaran sesat dan ikutan negatif sebegitu rupa, hish.. bukan! Manusia golongan berjaya ini tidak terikut-ikut dengan trend semasa yang semakin menyesatkan dan menjauhkan diri kita dengan Allah, ya tak? (eheh, hampir terikut gaya Dr. HM Tuah. sebab banyak baca buku dia. Bahaya nih!)

Dari Abu Abbas, Sahil bin Saad As-Sa'idd r.a, berkata : " Telah datang seorang lelaki kepada Rasulullah SAW dan bertanya : ' Ya Rasulullah, tunjukkan aku suatu amalan, sekiranya aku buat, nescaya aku dicintai oleh Allah dan orang ramai. '
Maka dijawab Nabi : ' Hendaklah zuhud di dunia, nescaya engkau dicintai oleh Allah dan engkau zuhud pada apa yang ada di sisi manusia, maka nescaya engkau dicintai oleh orang ramai. '


Ha'ah. Rasulullah sendiri pernah bersabda tentang orang yang tidak keduniaan nih, ataupun golongan zuhud ni.
Betapa beruntungnya kita kalau kita jadi ahli zuhud tu~

Ok, Andrea Hirata, penulis buku, dari seberang, beliau juga saya kagumi. Pertama kali saya membaca karyanya, Laskar Pelangi, saya sudah meminati hasil tangannya.Sebenarnya, saya baru sekali baca karya Andre Hirata ni, jadi saya boleh komen buku yang saya baca tu je lah. Dalam Laskar Pelangi ni, saya tersenyum dengan moto sekolah novel tu, SD Muhammadiyah, yang berbunyi: Ammar Ma'ruf Nahi Munkar. Dalam novel tu, moto inilah yang menjadi pegangan hidup mereka sekaligus saya turut merasa betapa Islam itu sudah tersemat di hati mereka. Saya kagum, bagaimana cara beliau menitipkan dakwah secara bersahaja ke dalam penulisannya yang begitu santai dan lansung menghiburkan. Ya Allah, betapa ramainya manusia kat dunia ni yang begitu berfikiran luar biasa hebat (pinjam ayat DR!) macam penulis-penulis buku ni! Tapi alangkah bagusnya lagi, kalau remaja kat luar tuh, (yang asyik berdating, bergigs, berjamming,mlepak, mrokok dll.) ambil input sikit daripada puluhan ibu buku berfaedah kat dunia ni. Sekurang-kurangnya mereka buat sesuatu yang berfaedah juga. Tak pe, doakanlah, budak-budak Melayu ni akan berubah satu masa nanti.

Betul, sebab manusia memang boleh berubah dalam sepantas kilat. Tapi, tak semua. Dan saya tahu, rasanya dah banyaksangat komen, teguran, nasihat, kritikan, kutukan, malah kejian pun ada yang dah ditujukan untuk kami setingkatan , dan ramai yang bertambah marah, bila kami terus-terusan buat hal. Cuba kita fikir. manusia tak boleh tiba-tiba berubah jadi alim dalam sesaat, mana boleh jadi baik dalam sekelip mata. Tapi. dengan izin Allah, kalau semua doakan yang terbaik, dan istiqamah bg nasihat yg elok, insyaAllah, kami boleh berubah.. kankan?

Pernah satu ketika ni, saya sertai halaqah ni. Waktu tu tengah malam, pukul1/2 saya tak ingat, lokasinya di dataran asrama. Kami berbicara mengenai umat akhir zaman, tentang batch, sampailah tentang diri kami sendiri. Sampaikan kami mengalirkan air mata. Dan alangkah bagusnya, kalau semua harapan tu jadi kenyataan! :'0

Hee, saya dah menyimpang dari cerita awal tadi, dah jauh sangat ni. Apa-apapun, sebenarnya kami dalam proses, hhee. Yang penting janganlah mengata kami ye, kritikan yang membina boleh la ye~ha, dan janganlah beri kutukan sebab sememangnya kutukan itu membunuh!

Tuesday, August 11, 2009

Allah's protection~

Hadith 19 Arabic text

Abu al-‘Abbas ‘Abdullah bin ‘Abbas, radiyallahu anhuma, reported: One day I was behind the Prophet, sallallahu ‘alayhi wasallam, and he said to me:

"O young man, I shall teach you some words [of advice] : Be mindful of Allah, and Allah will protect you. Be mindful of Allah, and you will find Him in front of you. If you (have need to) ask, ask of Allah; and if you seek help, seek help from Allah. Know that even if the Nation (or the whole community) were to gather together to benefit you with something, they would not benefit you with anything except that which Allah has already recorded for you, and that if they gather together to harm you with something, they would not be able to harm you with anything except that which Allah has already recorded against you. The pens have been lifted and the pages have dried."

[Al-Tirmidhi relates this and says: It is a good, genuine Hadith]

In a version other than that of al-Tirmidhi it reads:

"..Be mindful of Allah, you will find Him before you. Get to know Allah in prosperity and He will know you in adversity. Know that what has passed you by was not going to befall you; and that what has befallen you was not going to pass you by. And know that victory comes with patience, relief with affliction, and ease with hardship."

Monday, August 10, 2009

don't cry; since it's over. smile; as it happened.

Yesterday. Everything seems to be allright,

I don't know what to write since I'm still not in a good condition. I had a bad fever.

  • At first, I've got a stomach ache. It's kinda long lasting pain.
  • I can't sleep, just watching and looking around in pain. Ya Allah!
  • At the morning, I knew I had a fever, a bad one, when Fairuz told me so.
  • Yes, I do think so.
  • They went to school, while arguing about their mask (which side should be in the front side?).
  • I left alone in the Sick Room (I dont know what it's called, Bilik Sakit). I tried to get in the ward, but oh no! it's locked!
  • at about 10 am, Farah & Ettie came. Thanks godness, alHamdullilah, mereka ada. Mereka bawa surat sakit bersama roti kastard (buatan ayah!) beserta bekalan duit syiling agar saya dapat menghubungi ayah saya kelak.
  • Thanks Farah & Ettie. You made such efforts for me!
  • Call Abah,
  • Balik ke rumah
  • I've got news. Adik pun demam juga.
  • Kami satu rumh demam, kecuali ibu.

Ok, I think, that's enough.insyaAllah I'll be fine soon, & at that time, I 'll upgrade my post and re-post, ok? asSalamualaikum.



*o yes,dont forget, to pray for all; muslimin wa muslimat.

Sunday, August 9, 2009

Today.

i just returned from Rengit, Johor, my kampung. It was such a pleasure experiences that I never had. New post will come soon.

Sunday, August 2, 2009

katakan tidak pada seruan asrama,

i'll be away, for such a long period. Huh, don't be so sad ok?
ouh, sob..sob..sob..sob..

yes. we'll be away, and so, goodbye *darhling~




*in this contacs, it means this pc..

Saturday, August 1, 2009

she was..?!

I don't know what had changed my mind. At last, after a decade I haven't, I have decided to watch the TV. & what had happened was really surprising me. The program that was on screen at that time was Majalah Tiga.

aku: Kenapa diorang asyik cakap pasal Yasmin Ahmad jeh?
kakak: Kenapa tanya?
aku: Ke, Yasmin dah pindah? Or, her birthday is coming or what...?
mama:Tak tahu ke? Yasmin Ahmad dah meninggal?
aku: (Jantung tercampak, geraham gigi patah, mata tak boleh tutup,)
Huh? Innalilahhi wainnailaihirojiun~ Betul ke?
Macam tak percaya je? Bila?
mama: Adalah.. dalam seminggu lepas.

Biar betul? Kesiannya, aku tak tahu pasal ni. Ape-apepon, marilah sama-sama kita sedekahkan bacaan alFatihah buat rohnya.

al- Faatihah~

And so, to Yasmin Ahmad,
may Allah bless her soul.



video


video


video

life taught me;

Pity Bob, he was suffering with his life, and yet, he can't lie. Just read it, or ask Bob himself.
To Nobody-Bob,
If you are reading this,

(I've change this.,)

We want you to know that
we always care for you &
do write more essay k? <3 hhee~




yes, ;)
we do mistakes,
learn,
&change.

fullstop.


.k.a.m.i.tidak.akan.pernah.j.a.t.u.h..


video
A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they’re dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who’s wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down